[ENG/ESP] Cartoon Faces by Andrew Loomis in Digital (Practice)

Caras Cartoon de Andrew Loomis en Digital (Práctica)

Today’s practice will aim to reinforce in digital form what we’ve learned so far by following the book Fun With a Pencil by Andrew Loomis. As a result, we’ll produce one reference sheet and two character sheets: one more realistic character and a final colored drawing.

We’ll be using Ibis Paint as our drawing program.

Las prácticas de hoy serán con el objetivo de reafirmar en digital lo que hemos aprendido hasta el momento siguiendo el libro Fun With a Pencil de Andrew Loomis. Como resultado obtendremos una hoja de referencias y dos hojas de personaje: un personaje más realista y un dibujo final a color.

Estaremos utilizando Ibis Paint como programa de dibujo.

We begin with the basic forms. Loomis’s method for drawing cartoon-style faces is based primarily on mastering the sphere as the foundational shape. The sphere can be modified in different ways—by deforming it or by adding and subtracting elements. It’s also essential to control how its axes rotate in order to achieve different head poses.

The first thing I did was exactly that: rotate the sphere in various positions. I also did the same with a few cylinders, and practiced a bit by drawing circles of different sizes and a value scale using cross hatching.

Comenzamos con las formas básicas. El método de Loomis para dibujar caras al estilo cartoon se basa principalmente en el manejo y dominio de la esfera como figura base. La esfera la podemos modificar de distintas formas, deformándola o agregando y restando elementos a ella. Además, hay que tener dominio girando sus ejes para lograr distintas poses en los rostros.

Lo primero que hice fue eso: girar la esfera en las distintas posiciones. También hice lo mismo con unos cilindros y practiqué un poco haciendo círculos de distintos tamaños y una escala de degradado usando cross hatching.

Here are my first six faces: the top ones are looking left, right, and forward; the bottom three are looking up, straight ahead, and down.

Así quedaron mis primeras 6 caras: las de arriba miran izquierda, derecha y de frente; las otras tres miran arriba, al frente y abajo.

The other six faces will be in a three-quarter view: first looking to the right, down, center, and up; and the other three looking to the left, down, center, and up.

Las otras 6 caras estarán en una vista de tres cuartos: primero mirando a la derecha, abajo, al centro y arriba; y las otras 3 mirando a la izquierda, abajo, al centro y arriba.

As you can see, I tried to create different faces with distinct features—for example, changing the size and shape of the eyes and eyebrows, nose, hair, and various other elements. The goal wasn’t to make just one character, but to explore personalities and appearances as if they were different people, so I could absorb more elements of this style.

Finally, I’ll select one of my faces and render it in color (it’s the image that heads this blog).

Como pueden ver, traté de crear distintos rostros con distintas facciones—por ejemplo, cambiando tamaño y forma de ojos y cejas, nariz, cabello, elementos varios. No hacer solo un personaje sino explorar personalidades y apariencias, como si fueran personas distintas, para apropiarme de más elementos de este estilo.

Por último, seleccionaré una de mis caras y la haré a color (es la imagen que encabeza este blog).

The Loomis method taught in his book on cartooning can be modified and adapted to create more realistic characters. I believe it’s a method worth studying—not only because it defined the illustration style of an era, but also because it offers elements that can be adapted to achieve more realistic faces, as I’ll show you next in a quick sketch.

El método de Loomis que se enseña en su libro sobre el cartoon se puede modificar y adaptar para obtener personajes más realistas. Considero que es un método que se debería estudiar, no solo porque marcó el estilo de una época en cuanto a ilustración, sino porque da elementos que se pueden adaptar incluso para obtener rostros más realistas, como en el ejemplo que les mostraré a continuación en un boceto rápido.

This wraps up today’s practice. I think I got good results this time—thank you for joining me for another day of drawing.

Aquí termina mi práctica de hoy. Creo que obtuve buenos resultados este día, gracias por acompañarme un día más dibujando.


About:
==Sketchbook and Journal of a Learner==

If you like my content, join my Fanbase clicking here





All photos and images are created by me. These are pictures of my sketchbook. Many of my drawings are practice pieces rather than finished works. Images from the internet may or may not have been used as references, copies, or sources of inspiration as part of my learning process.



0
0
0.000
0 comments